Dyskalkúlia

Ako spoznáme, že dieťa má dyskalkúliu.


Je to porucha matematických schopností. Dieťa má problém narábať s číslami, nemá číselné predstavy množstva. Zaostáva v matematike, pričom jeho intelektové schopnosti sú priemerné alebo nadpriemerné. Prejavuje sa nasledovnými príznakmi:

Problémy v priestorovej orientácii. Nevie dobre určovať pred, za, hneď pred , hneď za, vpravo, vľavo, nad, pod.

Problémy pri počítaní predmetov. Dieťa počíta dve množiny, ktoré sú pre nás dospelých očividne rovnaké. Stále znovu počíta už jednu spočítanú množinu. Nevie odhadovať množstvo.

Ak sa v určitej množine preskupí počet prvkov, dieťa nechápe, že počet prvkov ostal rovnaký, a znovu množinu prepočítava. Tieto chyby by už nemalo robiť pri nástupe do školy.

Problémy pri vymenovaní číselnej rady. Nezvláda prechod cez desiatku, nevie, aké číslo nasleduje po 49 alebo 29. Robí chyby pri menovaní číselnej rady po desiatkach. Váha pri vzostupnom počítaní od daného čísla. V druhej polovici 2. ročníka by už nemalo robiť tieto chyby.

Problémy pri sčítavaní. Deti sčítavajú pomocou prstov po jednom. Niektoré používajú aj prsty na nohách, alebo počítajú v duchu po jednej. Spoje sčítania si nedokážu zapamätať dlhšie ako niekoľko dní. Významné problémy nastávajú, keď sa učia prechod cez desiatku s rozkladom čísel. Aj keď im to učiteľ vysvetľuje a názorne ukazuje napr. na počítadle, len ťažko to chápu. Namiesto používania rozkladu čísiel všetko dopočítavajú po jednej.

Problémy s odčítaním. Občas zamieňa čísla pri odčítaní 12 - 4 alebo 4 - 12, to je pre neho jedno.

Problémy s násobením a delením. Rad násobkov si pamätá len krátko alebo vôbec. Nemá žiadne názorné predstavy pre násobenie. Nechápe princíp násobenia. Má problémy s delením, nechápe princíp delenia. Násobilku a delenie sa učí veľmi dlho v porovnaní s ostatnými žiakmi. Nevie si ju zapamätať, aj keď ju precvičuje.

Desiatková sústava. Nechápe desiatkovú sústavu. Nechápe, ako sa členia jednotky, desiatky, stovky a tisícky. Dieťa chápe číslo ako sled číslic a nie ako jednotlivé hodnoty.

Písomné počítanie. Písomné výpočty odporujú vnímaniu dieťaťa a redukujú čísla na bezvýznamné reťazce značiek. Nemusí si pri tom uvedomovať desiatkovú sústavu a význam čísiel. Dieťa trvalo robí chyby v jednotlivých krokoch. Nevie si zodpovedajúci spôsob zapamätať. Ani nezbadá, že výsledok je nezmyslený.  

Počítanie spamäti. Počíta veľmi dlho, vychádzajú mu zlé výsledky. Zlé výkony pri pamäťovom počítaní sú u dyskalkulikov veľmi nápadné. Majú veľmi slabú krátkodobú pamäť. Napríklad si majú na chvíľu zapamätať čísla, ktoré musia následne spočítať, no nevedia si na ne spomenúť.

Slovné úlohy. K ich riešeniu používa zlé čísla, alebo zlé počtové operácie, alebo počíta nezmyselne. Nereálne výsledky nerozpozná.

Problémy sa prenášajú aj do praktického života. Nepozná hodiny a nevie sa orientovať v čase. V obchode si nevie spočítať, koľko má zaplatiť a koľko mu majú vydať.

 

Dyskalkúlia sa týka aritmetiky, v geometrii a algebre dieťa nemá problém.

Dyskalkulikovi nepomôže, keď mu budeš vysvetľovať matematiku, ako si sa ju učil ty . Nič mu to nehovorí, nechápe. Potrebuje odlišné , omnoho konkrétnejšie a obraznejšie vysvetlenie, aby ju pochopil. Kompenzačné pomôcky ako tabuľka násobilky a kalkulačka mu pomôžu. Nechaj ho, nech ich používa.